Home / متفرقه / مقاله در مورد افت تحصیلی word

مقاله در مورد افت تحصیلی word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله در مورد افت تحصیلی word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد افت تحصیلی word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله در مورد افت تحصیلی word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد افت تحصیلی word :

افت تحصیلی

افت تحصیلی موضوعی غیرقابل حل نیست، اما حل آن هم یك‌باره و ناگهانی و با شیوه‌های آنی میسر نیست. برای مقابله با این پدیده، به برنامه‌ریزی‌های درازمدت و زیربنایی احتیاج است كه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی باشند و ضمانت اجرایی به عنوان یكی از اصول برنامه‌ریزی آموزشی را داشته باشند;

– ارائه راهكارهای كاهش افت تحصیلی
– افت تحصیلی موضوعی غیرقابل حل نیست، اما حل آن هم یك‌باره و ناگهانی و با شیوه‌های آنی میسر نیست. برای مقابله با این پدیده، به برنامه‌ریزی‌های درازمدت و زیربنایی احتیاج است كه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی باشند و ضمانت اجرایی به عنوان یكی از اصول برنامه‌ریزی آموزشی را داشته باشند.

الف: برنامه‌های درازمدت یا بنیادی:
این برنامه‌ها تدابیر زیربنایی است كه یك سیاست كلی را در نظام آموزشی می‌طلبد. برخی از جزئیات این روش‌ها عبارتند از:
1 – تجدیدنظر در نظام ارزشیابی.
2 – كاهش تعداد دانش‌آموزان هر كلاس.
3 – ارزیابی هوشی دانش‌آموزان قبل از دبستان.

4 – فراهم كردن امكانات آموزش و پرورش.
ب: برنامه‌های كوتاه‌مدت: جزئیات این برنامه‌ها به شرح زیر است:
1 – تهیه به موقع كتاب‌های درسی و فراهم آوردن وسایل كمك آموزشی.
2 – همكاری نزدیك اولیای مدرسه و والدین.
3 – ارزیابی عملكرد معلمان و تشویق معلمان كارآمد.
4 – تقویت انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان.

همچنین تغییر در نگرش‌های آموزشی معلمان، تغییر در سبك‌های مدیریت مدارس، نوآوری در روش تدریس، اصلاح فرآیند یاددهی – یادگیری و توجه به مشاركت مردمی می‌تواند در كاهش مسائل آموزش و پرورش به ویژه افت تحصیلی مثمرثمر باشد بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی یعنی استفاده از تجربیات سایر كشورها در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

به عنوان مثال در هند راه‌های زیر را به كار برده‌اند:

همچنین برای كاهش افت تحصیلی علاوه بر راه‌های درون سازمانی به راه‌های برون سازمانی نیز نیاز است. مثلا كاهش علایق افراد به تحصیلات به ویژه در پسران، به خاطر نبود بازار كار مناسب و شایسته برای دانش‌آموختگان است كه این مهم عامل جدی در كاهش انگیزش تحصیلی در آنها

می‌شود، به طوری كه نابرابری‌های آموزشی در شهر و روستا و نیز نابرابری‌های جنسیتی (دختران در مقابل پسران) در تحصیلات عالیه كه در یك دهه اخیر بر عكس چند دهه قبل در نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی كشور ما رخ داده است، به دلیل عدم تطابق نیازهای بازار كار به تخصص فارغ‌التحصیلان مدارس و دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست.

خسارت‌های ناشی از افت تحصیلی
1 – هزینه‌های تحمیل شده به دولت كه شامل:
الف: اتلاف هزینه‌های جاری اداره موسسات آموزشی توسط دولت.
ب: اتلاف سرمایه‌گذاری‌های ثابت، برای احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی.) دانشگاه;;.)

2 – هزینه‌های تحمیل شده بر خانواده شامل:
الف: اتلاف هزینه‌های مستقیم خانواده مثل پرداخت حق ثبت‌نام، هزینه لوازم‌التحریرو غیره;;
ب: اتلاف هزینه‌های حمل و نقل، ارتباطات برای رفت و آمد دانش‌آموزان به دانشگاه.

3 – خسارت‌های وارده به دانش‌آموزان شكست‌خورده شامل:
الف: هزینه فرصت از دست رفته بر اثر دیرتر راه یافتن به بازار كار.
ب: خسارت‌های دیگری كه بر فرد وارد می‌شود مثل هزینه واقعی سرخوردگی، احساس حقارت و بی‌كفایتی و خودپنداری منفی.

به نظر می‌رسد كه بعد روانی اجتماعی خسارت‌ها كه به دانش‌آموزان و خانواده آنها وارد می‌شود، به مراتب ضربات روانی جدی‌تری نسبت به بعد مادی خانواده بر فرد تحمیل می‌كند و متاسفانه جبران زخم‌های شكست تحصیلی به كندی انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری
مسئله افت تحصیلی به عنوان قدیمی‌ترین و بحث‌انگیزترین مسئله آموزش و پرورش ایران در دهه‌های اخیر بوده است كه فاصله بین وضعیت علمی موجود فراگیران با وضعیت مورد انتظار آنها از حد معقول و مقبول آن فراتر رفته است و منجر به خسارت‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی گردیده است.

مهمترین عامل توفیق یا افت تحصیلی را در داخل خود نظام آموزشی باید پیدا كرد ولی معمولاً در بررسی‌ها چندان توجهی به آن نمی‌شود، به‌خصوص زمانی كه بررسی افت تحصیلی از طرف خود مراكز آموزشی انجام شود كه اصولاً مسائل آموزشگاهی دیده نمی‌شود.

آموزش‌وپرورش امروزه در سطح جهانی اگر چه رشد كمی قابل توجهی داشته است ولی از جهت كیفیت چندان توفیقی نداشته (هم از بعد آموزشی و هم از بعد تربیتی) و این نتیجه را از خشونت‌ها و مشكلات روانی، سردرگمی جوانان و پائین بودن سطح علمی آنها می‌توان دریافت. در مدارس ما تنها اندكی از آنچه یك فرد به آن نیاز دارد آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان تنها اندكی از آنچه را كه تعلیم داده می‌شود یاد می‌گیرند و در آینده هم تنها اندكی از آنچه را كه به یاد سپرده‌اند به كار می‌برند.

نظام ارزشیابی
امروزه آنچه كه تعلیم و تربیت نامیده می‌شود صرفاً معلومات انباشته شده است و تفكر به حل مسئله سهمی در نظام آموزشی ندارد. شیوه‌های ارزشیابی از آموخته‌ها كه تنها به محفوظات محدود شده است، فقط به بخشی از مغز انسان یعنی حافظه تاكید دارد و ارزشیابی هم تنها به پاسخ‌های مشخص و ثابت عنوان شده در كتاب به سئوالات خاص منجر می‌شود.
مسئله دیگر این‌كه امروزه نمره‌ها به صورت ارزش‌های اخلاقی درآمده‌اند. نمره خوب یعنی رفتار خوب و نمره بد یعنی رفتار بد؛ آن‌هم نمره‌ای كه از محفوظات كسب شده باشد. ‌در نتیجه این امور روحیه مطالعه و پژوهش نیز رنگ می‌بازد.

علاوه بر اینها به استاندارد نبودن سئوالات امتحانی، اعمال سلیقه در نمره دادن،‌ارائه آمار و ارقام و امتیازات و ارزش‌هایی كه به این آمارها و درصدها داده می‌شود نیز می‌توان اشاره كرد.
عوامل روانشناختی
البته در بررسی افت تحصیلی می‌توان به مبانی روانشناختی هم اشاره كرد:
– شرایط فیزیولوژیك دانشجو: كه معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد – شرایط روانی- حركتی دانش‌آموز: كه می‌توان به بیماری صرع، لكنت‌زبان و معلولیت‌های حركتی توجه كرد.
– شرایط اقتصادی: معمولاً كسانی كه در محرومیت اقتصادی به سر می‌برند بیشتر با افت تحصیلی مواجه هستند.
– شرایط عاطفی و روانی: آنها كه از نظر روانی رشد یافته باشند شرایط تحصیلی بهتری دارند تا كسانی كه دچار مشكلات روانی از قبیل ناسازگاری،‌اعتماد به نفس پائین،‌كم‌رویی و افسردگی هستند.

بحث‌های متفاوتی كه همواره درباره افت تحصیلی انجام می‌شود بیانگر اهمیت و خطرساز بودن آن است و در نتیجه ضرورت برنامه‌ریزی جهت كاهش و حذف آن را نشان می‌دهد و البته برای تمام عوامل دخیل باید برنامه اساسی و زیربنایی داشت. در غیر این‌صورت با بخشنامه و آئین‌نامه، برگزاری امتحانات مكرر و ایجاد فرصت‌هایی كه برای گذر از هر دوره تحصیلی ایجاد می‌شود، نمی‌توان از افت تحصیلی پیشگیری كرد، بلكه بیشتر به افت پنهان روی آورده‌ایم كه خطرناك‌تر است چرا كه چشم خود را روی مشكل بسته‌ایم.

تا زمانی كه آمار و ارقام و درصدهای قبولی ملاك بسیاری از ارزش‌ها و كسب امتیازات است نمی‌توانیم اقدام مفیدی داشته باشیم. لذا نیازمند یك انقلاب آموزشی همه‌جانبه هستیم كه ابعاد آن معلم یا استاد، دانشجو، كتب‌درسی، مدارس و دانشگاه ها و عوامل فرهنگی جامعه را در برمی‌گیرد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

About admin

Check Also

Comparing learning algorithms in neural network for diagnosing cardiovascular disease در word

No comments

  1. سلام،‌ این نوشته یک «دیدگاه» است.
    برای پاک کردن یا ویرایش یک دیدگاه، باید وارد بخش مدیریت شوید، سپس به بخش دیدگاه‌ها بروید٬ در آن‌جا می‌توانید دیدگاه‌ها را ویرایش و یا پاک کنید.